
Menig supporter heeft de naam van Mounir Boualin al eens voorbij zien komen onder de filmpjes die Helmond Sport op de sociale kanalen plaatst. Deze geboren en getogen Helmonder – die inmiddels woonachtig is in Den Bosch – heeft een drukke zomer achter de rug. Helmond Sport haalde bijna twee elftallen aan nieuwe spelers binnen en dus draaide het creatieve brein en de camera van Mounir overuren. Rond de Toss sprak met hem in aanloop naar het treffen met FC Dordrecht.
Nee, het maken van de zogenaamde ‘announcement-video’s’ gaat lang niet altijd over rozen. Mounir is erg perfectionistisch in zijn werk en dus is hij lang niet altijd content met het eindresultaat: “Over acht van de tien video’s ben ik gewoon niet tevreden.”
De vele positieve reacties die hij doorgaans krijgt op z’n creaties doen hem goed als hij zelf minder blij is met het eindproduct. Naast een flinke dosis complimenten, krijgt hij ook wel eens kritiek. “Met opbouwende kritiek ben ik altijd erg blij, want ik wil zelf ook het maximale eruit halen. Zo kreeg ik na de video met Elmo Lieftink meermaals de vraag waarom we hem niet in een Sesamstraat-pak aan de Helmondse achterban presenteerde.”
Geheimhouding
Om een goede en/of ludieke video in elkaar te kunnen zetten, brainstormen ze er op kantoor flink op los. Een groepje van vier smeedt een plannetje en dat voert Mounir uit. Omdat een goede video enige tijd vergt, krijgt Mounir de informatie over nieuwe spelers al een aantal dagen eerder dan ‘de gewone supporter’. “Ik krijg altijd ontzettend veel vragen over de laatste ontwikkelingen tijdens een transferwindow. De meeste mensen die mij kennen, weten dat ik meer weet, maar het lukt me tot op heden aardig om mijn mond dicht te houden.”
Direct vragen is niet de enige manier waarop de Helmondse achterban probeert te achterhalen welke spelers richting De Braak komen: “Ik volg veel spelers op Instagram en de meeste volgen mij ook terug. Soms checken mensen wel eens of ik nieuwe spelers ben gaan volgen en of die spelers mij ook terug volgen. Daar wordt vaak een conclusie aan verbonden en daar moet ik eigenlijk wel om lachen.”
Persoon achter de voetballer
Als je meerdere uren met een speler bezig bent om een video te maken, dan leer je ook de mens achter de voetballer kennen. Soms zijn de contrasten tussen de voetballer en de persoonlijkheid achter de voetballer immens groot. Neem nou Tommie Beugelsdijk: dat is buiten het veld een joviale, goedlachse en vrolijke jongen, maar in het veld verandert hij in een bloeddorstige slager. De gemiddelde supporter heeft daarom nog wel eens een verkeerd beeld bij een speler.
Het meest recente voorbeeld daarvan is Peter van Ooijen, volgens Mounir. “Ik hoor om me heen van mensen dat ze hem nonchalant en arrogant over vinden komen. In eerste instantie wilde hij ook helemaal geen video maken, dus ook ik had een bepaald beeld bij hem. Nu ik hem wat beter ken en van hem weet dat hij er niet van houdt om in de publiciteit te staan, verandert dat beeld bij mij snel, maar de gemiddelde supporter weet natuurlijk niet hoe hij in elkaar zit.”
Inmiddels is het Mounir ook duidelijk waarom hij niet in de publiciteit wil staan: “Tijdens de persdag stond hij met het zweet op z’n voorhoofd de pers te woord. Dat zweet zat er niet omdat het zo warm was, maar gewoon omdat hij zich zo ongemakkelijk voelt als er een camera op hem gericht staat.”
MBVisuals
Inmiddels is Mounir de trotse eigenaar van zijn kort geleden opgerichte bedrijf MBVisuals. Naast zijn werkzaamheden voor Helmond Sport laat Mounir zich regelmatig inhuren door Voetbalzone, waar hij interviews en reportages voor maakt. “Van Voetbalzone krijg ik gemiddeld genomen eens per twee weken een opdracht. Dat kan nu wat meer worden, omdat mijn ‘drukke periode’ bij Helmond Sport er wel op zit nu de transferwindow gesloten is.”
Het gaat waarschijnlijk dus even duren voor we Mounirs werk weer voorbij zien komen op de socials van Helmond Sport, maar niet getreurd, want in januari is er weer een transferwindow!
door Bram van Leuken