Het zou een reclameslogan van een snoepje kunnen zijn, maar het zou ook op Casual Minds – Matter uit Burnley kunnen slaan. Helmond Sport-supporter Joey van der Aa, eigenaar van Casual Minds, een voetbalgerelateerd kledingmerk, attendeerde ons op een krantenbericht van Susan Plunkett in de Burnley Express van 21 december jongstleden. Joey is regelmatig in Burnley, waar de voetbalsupportersclub van Burnley uit de Premier League warme contacten onderhoudt met de supportersclub van Helmond Sport. Een supportersclub uit midden-Engeland met een bijzonder initiatief.
Joe Trafford, Justin Pate, Ben Riley (Chock), Leigh Smith (Smithy) en Darren Tahir besloten na het tragische verlies van een vriend een hulpnetwerk op te zetten met de naam Casual Minds – Matter. Vrij vertaald betekent Casual Minds ‘nonchalante geesten’. Maar zo nonchalant namen ze de zelfdoding van hun vriend niet op. Harde voetbalkernen hebben het imago onverschrokken te zijn en tegen een stootje te kunnen. De vijf Burnleyfans willen met dat imago breken en duidelijk maken dat problemen bespreekbaar moeten zijn. Alles moet bespreekbaar zijn. Alledaagse problemen, grotere onderwerpen, maar ook familieproblemen.
Filosofie
In het krantenbericht van 21 december verklaart Ben Riley de filosofie van het hulpnetwerk. ‘Wij zijn gewoon vijf gemiddelde jongens die hopen te kunnen helpen waar het kan en zo te proberen een verschil te maken. Wellicht hebben we de contacten om te helpen met problemen die je hebt. We komen uit verschillende milieus met een mix van werkervaringen en persoonlijke ervaringen die nuttig kunnen zijn. Mannen van alle leeftijden zijn welkom. Kom gerust langs, eet een hapje mee, lach met gelijkgestemden en het allerbelangrijkste: zet dingen van je af. Niemand wordt veroordeeld. Niets is stom. We hebben het als kerels allemaal weleens moeilijk, maar we zijn een team. Alles blijft binnen de groep. Niemand verdient het om alleen te zijn.’ Een prachtige oproep van het hulpnetwerk, vlak voor de kerstdagen. Een periode van rust en bezinning waarin persoonlijke problemen gemakkelijk uitvergroot kunnen worden.
Start
Half januari, een kleine maand na het krantenartikel, draait Casual Minds – Matter volop. Leigh Smith: ’De reacties zijn fantastisch geweest. Bij de opening hadden we mannen van alle leeftijden en de groep groeit nog steeds. We zijn heel tevreden met de reacties.’ Joe Trafford vult aan: ‘Elke maandag tussen 7.00 en 9.00 uur houden we onze sessies in het gemeenschapshuis vlak bij het Burnley-stadion. In een paar weken tijd zijn we van 3 naar 15 deelnemers gegroeid. Allemaal mannen die hun schroom van het worstelen met mentale problemen hebben afgegooid. Op Facebook groeien we hard. We staan nu op 1600 vrienden. En we staan nu geregistreerd als CIC (= Community Interest Company) en kunnen aan fundraising doen. Vrijwilligers uit de gezondheidszorg weten ons ook te vinden. Al met al hadden we een fantastische start.‘
Verbinden
Darren Tahir: ‘We zijn erg trots op de vele positieve reacties op social media die duidelijk bewijzen dat er behoefte is aan een initiatief zoals het onze.’ Dat een dergelijk netwerk moeilijk zonder partners kan functioneren onderstreept Darren. ‘Casual Minds – Matter zou niet mogelijk zijn zonder de fantastische hulp van gelijkgestemde organisaties die hartstochtelijk geloven in de kracht van verbinden en gezamenlijke hulp bieden om de mentale gezondheid te verbeteren.‘
Navolging
Een prachtig initiatief van mannen die voor de buitenwacht soms als ruig en onverschrokken overkomen, maar dat duidelijk maakt dat hard van buiten wel degelijk zacht van binnen kan zijn. Casual Minds – Matter, een initiatief dat in Nederland ook best navolging mag krijgen.
Jan-Willem van den Enden